Lobbywerk werpt vruchten af: Nieuw treintype ECx versterkt Nederlands-Duitse infrastructuur

Positieve ontwikkeling voor de bereikbaarheid van de EUREGIO

De Deutsche Bahn (DB) heeft onlangs het nieuwe ECx-treintype voorgesteld. De nieuwe treinen maken deel uit van een investeringspakket om het langeafstandsverkeer te verbeteren.
De ECx belooft duidelijk meer comfort dan men van de oude IC en EC gewend is.

Het is de bedoeling dat het nieuwe model vanaf eind 2023 zal worden ingezet als langeafstandstrein tussen Berlijn en Amsterdam, met een tussenstop in Osnabrück.
Enerzijds zal de ECx de reistijd met een half uur verkorten. De locomotief hoeft in Bad Bentheim niet meer te worden vervangen. Anderzijds kunnen reizigers rekenen op meer ruimte, internettoegang en een traploze ingang.

Het project is een belangrijke stap ter verbetering van de Duits-Nederlandse infrastructuur en komt ook de mobiliteit en bereikbaarheid in het EUREGIO-gebied ten goede. Daarnaast reageert de Deutsche Bahn op het toenemende langeafstandsverkeer.

Lobby

De afgelopen jaren heeft Regio Twente zich samen met o.a. de provincie Overijssel en EUREGIO intensief ingezet voor het verkorten van de reistijden en beter treinmaterieel op het traject Amsterdam-Berlijn. Het lobbywerk werpt nu met deze aankondiging van de DB eerste vruchten af.
Met het gebruik van het nieuwe treinmaterieel zullen locomotiefwissels aan de grens in Bad Bentheim niet meer nodig zijn.

DB AsdBerlijn lobby